Karma. ’Karma bider dig i røven’. Det lærte jeg min datter for nylig. Jeg forklarede hende, hvad karma er. Jeg er selv blevet ’bidt i røven’ af karma før, og bliver det helt sikkert igen. Nå, men vi snakkede om, hvordan man behandler andre mennesker, om hvis man er sød, er folk som regel også søde mod en (jeg droppede hinduisme, buddhisme og efterlivet – måske lige tungt nok for en fem-årig). Hun spurgte mig, om det var derfor, at der var så mange mennesker i Meny (vores relativt nye supermarked i byen), altså fordi de er så søde, og derfor vil folk gerne handle der? Sådan lød spørgsmålet. Børn er sjove. Altså, jeg tror på karma, på at ens tilgang til og opførsel over for andre mennesker har konsekvenser i sidste ende, men det var jo ikke lige et supermarked, jeg havde i tankerne, da jeg ville lære min datter lidt om livet, men det gav egentlig alligevel meget god mening (hvor mærkeligt det end lyder), dét hun sagde. Det er måske ikke ligefrem karma, dét jeg nu skriver om, og så alligevel. Men det fik mig til at tænke (shit)…
Jeg har skiftet de supermarkeder ud, som jeg plejede at handle i, med netop Meny, og hvorfor har jeg så gjort det? Ja, det har jeg jo faktisk fordi, jeg kan lide at komme der. Og hvorfor kan jeg så det? Fordi de er så søde, smilende og hjælpesomme i det nye supermarked. Fordi jeg ikke har fået så god service nogensinde tidligere i et dansk supermarked. Altså dertil kommer selvfølgelig også, at forretningen er blevet langt mere indbydende end tidligere, og de har nogle utrolig lækre varer på hylderne, ellers hjælper det selvfølgelig ikke meget (i det her tilfælde i hvert fald) at være sød og hjælpsom, hvis man nu sælger noget frygteligt skidt. Men det gør de altså ikke. Derudover er de nytænkende, hvad angår specialvarer fx, og det er da så absolut også et plus.
Men karma, ja måske…
Uanset, er jeg simpelthen nødt til at skrive dette indlæg, og nej, jeg bliver ikke betalt for det, men ejeren af Meny i Kalundborg, Peter Egebæk (samt hans kæreste Michael Skovgaard Rasmussen og ikke mindst de ansatte) har formået at tage begrebet ’god service’, som længe har været en mangelvare i Danmark, og ført det tilbage her til byen . Faktisk har de taget begrebet, og ført det til et helt nyt niveau. Hvis I spørger mig, skulle de have en præmie – en stor kæmpe en! Selvfølgelig er der også andre forretninger her i byen og andre steder i Danmark, der har en fantastisk service, men når vi snakker supermarkeder, har jeg aldrig, i Danmark, været i et, hvor servicen er, som den er i Meny i Kalundborg. Den er slet og ret formidabel, og jeg tvivler på, at man bliver ansat i forretningen, hvis man ikke kan finde ud af at yde god service. Jeg tænker ligefrem, at de må få kurser i det, for jeg har da sjældent set noget lignende (på nær i USA), og hvor er det glædeligt.
Man bliver altid budt velkommen af et smil og en hilsen, og hvis man står og kigger efter noget på hylden, kommer der straks en over og spørger, om de kan hjælpe. Min datter bliver altid tilbudt en bolle og en juice, når vi kommer og handler (jeg spørger ikke, DE spørger). Faktisk har jeg en veninde, der fortalte om en oplevelse, hvor hun var ude og handle med to skrigende børn, som alle vi forældre jo ved er fantastisk, men det endte det faktisk med at blive pga. Menys personale. Inden hun havde fået set sig om, var fredagsmareridtet blevet forvandlet til noget hyggeligt, og børnene sad/gik hver især og hyggede sig med juice og frugt, og min veninde kunne handle i fred og ro. Jeg fik selv en hyggelig snak med flaskedrengen (eller hvad sådan en nu hedder i dag) om nisseøl. Jeg er nemlig lige kommet hjem fra Mallorca og havde lovet min datter, at når jeg kom hjem, skulle vi have risengrød med nisseøl til (og jeps, det er en lang oktober og november her i huset). Nå, men det her handler jo ikke om nisseøl, men faktisk når jeg tænker over det, har jeg aldrig handlet i den forretning, uden at falde i snak med en fra personalet om et eller andet underfundigt. Købmanden må have et godt øje for søde, glade og smilende mennesker. Det var der mange, der kunne lære noget af.

Stine Rønnow er med til at give god service, når hun indimellem hjælper ved events i Meny Kalundborg.
Meny i Kalundborg har, som jeg skrev lige før, taget ’service’ til et helt nyt niveau, når man handler i et supermarked, og jeg kan mærke, at hele den stemning, der er, når jeg handler der, den ville jeg savne, hvis jeg handlede et andet sted. Det lyder helt åndssvagt, men jeg bliver i bedre humør, end hvad tilfældet er, når jeg går i et andet supermarked, hvor det hele nu pludselig virker så koldt og sterilt. Hvor er det fx hyggeligt, at alle de ansatte hilser på kunderne i forretningen, selvom man egentlig ikke kender hinanden. Det er jo egentlig ret basalt, men man bliver glad i hatten.
Jeg kunne komme med hundredevis af eksempler på deres gode service til trods for, at de først åbnede deres forretning i maj i år. Sidst jeg var derude, sagde en af de ansatte ’tak, fordi du handler hos os’, sådan bare lige ud af det blå, da jeg stod der og var ved at finde et græskar. ’Øhhh, ja men selv tak da’, det er jeg nu alligevel aldrig blevet takket for før. Eller blevet spurgt, om jeg manglede noget (husk lige, at vi er i et stort supermarked, ikke en lille specialbutik), fordi jeg så søgende ud, OG jeg blev kaldt ’unge dame’ (jeg følte mig lidt som en på 18, men det gjorde jo ikke noget). Eller jeg kan fortælle, at kriterierne for at blive ansat, er, at man skal være sød og smilende. Det er i hvert fald, hvad købmanden vil spørge dig om, hvis du søger et job (og nej, jeg har ikke søgt job der, men man ved jo aldrig);-)
Men summa summarum: Den service, som de giver i Meny i Kalundborg, det er lige præcis den service (og lidt til faktisk), som jeg har efterlyst i Danmark. Det her handler ikke om Kalundborg, det handler om den service, der var i hele landet engang, men som vi har glemt, eller er blevet for vigtige eller fine til – hvad ved jeg, den er i hvert fald en mangelvare mange steder. ‘Dengang’ kunne blive til ‘Nu’, hvis blot vi gad gøre en indsats. Det har de gjort hos Meny i Kalundborg – og ‘bravo’. Jeg tror på, at den slags kan bidrage til noget meget positivt, hvad angår turisme, hvis blot vi kunne finde ud af at udbrede lige præcis dét, de gør i mit nye yndlings supermarked.
Når der bliver lavet undersøgelser, taber København (og dermed også resten af kongeriget) på, at den er dyr og ikke mindst, at servicen er ringe. Derimod vinder den på at være renere end så mange andre storbyer og at det er en smuk by. Hvis vi så også næste gang en undersøgelse blev lavet, kunne prale af, at vi yder god service, så er vi godt på vej – og jeg er ikke ked af (og det kommer faktisk heller ikke bag på mig), at det er provinsen, der kunne gå hen og (igen) blive et forbillede for København på den konto. Det vil ændre så meget, både i hverdagen, men også når man besøger danske byer som turist (det være sig dansk eller udenlandsk), at man bliver mødt af venlige ansigter, der hilser og er parate til at hjælpe med, hvad man nu har brug for.
Jeg ved det (og I ved det også), for jeg vil da langt hellere bruge mine penge dér, hvor jeg får en god service uanset, hvilken branche, og det er jo fuldstændig det samme, når man handler på nettet eller fysisk i en forretning. Der er kæmpe forskel, og jeg ved lige præcis, hvor jeg gerne vil handle, og hvor jeg aldrig handler mere netop pga. dårlig service – til trods for, at jeg ellers ofte oplever, at god service hænger sammen med måden man selv agerer på – desværre bare ikke altid. Jeg håber i hvert fald, at folk kan se forskellen på god og dårlig service – eller blot middelmådig. Jeg er, som sagt, lige kommet fra Spanien, og der har de OGSÅ (ligesom tilfældet er for alle de andre lande, jeg efterhånden har været i) i nogen højere grad forstået, hvad god service er, i hvert fald sammenlignet med mange danskere. Derfor: Lad os nu gøre ‘engang’ til ‘nu’, og hvem ved måske endda en dag blive kendt ude i verden for vores smil og gode service, når man kommer til det lille land i stedet for vores høje priser og dårlige service. Det er jo en mulighed. Den lader vi lige hænge lidt…
OG så for lige at slutte af med det der karma noget. Den måde, man behandler folk på, har altid konsekvenser, også når vi snakker det ned på et simpelt og helt konkret plan, som mit eksempel med en købmand, der – sammen med sine ansatte – i den grad formår at behandle sine kunder godt. Også her håber jeg, at karma holder stik…